Ahad, 25 Mac 2018

Novel Tingkatan 2 : Jalan Ke Puncak [Kupasan Novel]

Novel Jalan ke Puncak : Novel Bahasa Melayu Tingkatan 2 (nukilan Juri Durabi)
Novel ini bermula tahun 2016 sehingga 2019
Novel Tingkatan 2: Jalan Ke Puncak

Sinopsis Penuh Novel Jalan Ke Puncak

Novel Jalan ke Puncak mengisahkan tentang seorang pemuda bernama Laiman yang berkelulusan ijazah sarjana muda kejuruteraan tetapi enggan bekerja makan gaji. Laiman lebih suka bekerja sendiri dengan mengusahakan ladang tembikai. Pada mulanya hasrat bekerja sendiri ditentang oleh ayahnya kerana keluarga mereka telah banyak berkorban demi kejayaan Laiman dalam pengajiannya. Setelah usaha berkebun menampakkan hasil, ayah Laiman mulai menyokong usahanya. Laiman turut mengusahakan kolam ternakan ikan air tawar, udang harimau di samping berniaga kedai makan dan memborong hasil pertanian. Laiman dibantu oleh sepupunya Milan. Usaha gigih Laiman bukan sekadar untuk dirinya malah dia turut membantu anak-anak muda lain dengan membuka peluang pekerjaan dan mengubah mentaliti mereka. Laiman mahu bangsanya tidak hanya bergantung kepada kerajaan atau bekerja makan gaji, sebaliknya mereka perlu gigih berusaha dan berdikari jika mereka ingin hidup mewah. Laiman akhirnya menjadi usahawan tani berjaya dan contoh kepada penduduk kampung. Usahanya turut mendapat pengiktirafan daripada kerajaan.

SINOPSIS MENGIKUT BAB (Sila CLICK DI SINI)

TEMA Bagi Novel Jalan Ke Puncak

Novel ini membawa tema kegigihan seorang pemuda dalam membina kecemerlangan kerjaya masa depannya dengan cara berdikari. Contohnya, Laiman yang berkelulusan ijazah kejuruteraan enggan bekerja makan gaji, sebaliknya dia memilih untuk bekerja sendiri dengan mengusahakan ladang tembikai di kampungnya. Laiman turut mengusahakan kolam ikan air tawar, udang harimau, berniaga kedai makan dan menjadi peraih hasil pertanian di kampungnya. Berkat usaha gigih Laiman, akhirnya dia berjaya dalam bidang yang diceburinya dan mendapat pengiktirafan daripada pihak kerajaan.

PERSOALAN :
1. Ketabahan menghadapi dugaan hidup
Contohnya Laiman tabah menghadapi segala rintangan terutama daripada keluarganya yang tidak bersetuju dengan keputusan untuk bekerja sendiri.

2. Keberanian menceburi bidang pertanian yang berisiko tinggi
Contohnya Laiman berani menolak tawaran bekerja di jabatan kerajaan sebaliknya mengambil keputusan untuk mengusahakan ladang tembikai dan menternak ikan air tawar serta udang harimau.

3. Pengorbanan demi kejayaan ahli keluarga
Contohnya abang dan nenek Laiman telah mengorbankan wang ringgit demi membiayai pengajian Laiman di universiti.

4. Semangat setia kawan
Contohnya Milan yang merupakan kawan dan sepupu kepada Laiman sentiasa menyokong usaha Laiman untuk menjayakan projek pertanian walaupun mendapat tentangan daripada keluarganya sendiri.

5. Semangat cinta akan negara
Contohnya Laiman sentiasa menyokong dasar yang dilaksanakan oleh kerajaan untuk membantu rakyat dengan memilih untuk berdikari dan bekerja sendiri.

6. Keyakinan terhadap usaha yang dijalankan
Contohnya Laiman yakin usahanya menjadi petani moden akan membuahkan kejayaan walaupun pada peringkat awal ayahnya menentang sikapnya yang menolak tawaran kerja di Jabatan Pertanian, namun akhirnya dia berjaya menjadi petani moden sehingga kejayaannya diiktiraf oleh pihak kerajaan.

7. Sikap dengki lahir kerana perasaan cemburu
contohnya Laiman yang begitu akrab dengan Soniah telah menimbul perasaan cemburu di hati Muluk. Hal ini demikian kerana Muluk menaruh hati terhadap Soniah, namun Soniah tidak melayannya. Kes kebakaran loji minyak di Miri pada anggapan Laiman ialah hasil perbuatan Muluk.


WATAK DAN PERWATAKAN
Watak utama: Laiman (pelajar kejuruteraan yang sedang menjalani latihan industri)
Tegas diri / jati diri: Laiman berpegang kepada prinsip untuk tidak tergesa-gesa menerima sesuatu tawaran pekerjaan

Watak sampingan: Sukri, penyelia latihan industri dan rakan Laiman
Peramah: Sukri cepat mesra walaupun dia penyelia kepada Laiman, mahasiswa kejuruteraan yang sedang menjalani latihan industri

Watak imbas kembali: Chow Chin (pelajar senior Laiman di universiti, kini usahawan berjaya)
Berdikari: Chow Chin berusaha sendiri untuk membina empayar perniagaan dengan berjimat cermat dan tidak membangga diri. 


LATAR TEMPAT :
1. Bandar Miri
contohnya Laiman dan Soniah menghabiskan cuti hujung minggu dengan bersiar-siar di bandar Miri. Mereka berbincang tentang rancangan masa depan Soniah yang ingin melanjutkan pelajaran dalam jurusan kejuruteraan.

2. Rumah Pak Sahok
contohnya Laiman ke rumah Pak Sahok untuk memujuknya agar mengizinkan dia menggunakan tanah rizab yang bercantum dengan tanah Pak Sahok untuk tujuan menternak ikan.

3. Tangki minyak nombor 12 milik syarikat Shell
contohnya tangki minyak yang rosak itu dibaiki oleh Laiman dengan sempurna tetapi telah terbakar menyebabkan Laiman berasa hairan.

4. Restoran di Miri
contohnya Laiman makan bersama-sama Soniah di sebuah restoran. Ketika makan, Soniah meluahkan hajatnya ingin melanjutkan pelajarannya ke universiti dalam bidang kejuruteraan, sama seperti Laiman.

5. Kebun tembikai
contohnya tempat Laiman dan Milan mengusahakan ladang seluas 15 ekar dan mereka berasa bangga apabila usaha yang dilakukan sejak dua bulan lalu telah mengeluarkan hasil.

6. Gerai Pitas
contohnya Laiman dan Milan berniaga kuih yang dipajaknya daripada orang-orang kampung untuk mengisi masa yang terluang dan mahu mencari duit sebanyak mungkin.

7. Kampung Kusilad
contohnya Kampung Kusilad merupakan tempat tinggal Laiman dan tempat dia melakukan aktiviti pertanian dan perikanan sehingga berjaya menjadi usahawan tani.

8. Universiti Kebangsaan Malaysia
contohnya tempat Soniah belajar sehingga tamat pengajiannya dalam bidang kejuruteraan.


LATAR MASYARAKAT :


  1. Masyarakat mahasiswa: Sukri, pelajar tahun tiga fakulti kejuruteraan (Unimas) 
  2. Masyarakat yang tegas diri: Laiman berpegang kepada prinsip untuk tidak tergesa-gesa menerima sesuatu tawaran pekerjaan
  3. Masyarakat yang peramah: Sukri cepat mesra walaupun dia penyelia kepada Laiman, mahasiswa kejuruteraan yang sedang menjalani latihan industri
  4. Masyarakat yang berdikari: Chow Chin berusaha sendiri untuk membina empayar perniagaan dengan berjimat cermat dan tidak membangga diri.


NILAI MURNI :
1. Keberanian
contohnya Laiman berani menjadi petani moden kerana berkeyakinan usahanya akan membuahkan kejayaan walaupun pada peringkat awal ditentang oleh ayahnya kerana menolak tawaran bekerja di Jabatan Pertanian.

2. Patriotisme
contohnya Laiman sentiasa menyokong dasar yang dilaksanakan oleh kerajaan untuk membantu rakyat dengan memilih untuk berdikari dan bekerja sendiri.

3. Berdikari
contohnya Laiman sanggup bekerja sendiri sebagai petani dengan mengusahakan tanaman tembikai, menternak ikan air tawar, dan pelbagai lagi perniagaan walaupun dia boleh memilih bekerja makan gaji di Jabatan Pertanian.

4. Kasih sayang
contohnya Pak Kiassim amat menyayangi anaknya menyebabkan dia meleteri sikap Laiman yang menolak pekerjaan sebagai pegawai di Jabatan Pertanian. Namun, dia akur akan kebolehan anaknya apabila melihat tanaman tembikai mengeluarkan hasil lalu memujuk Pak Sahok untuk memastikan tanah rizab yang bercantum dengan tanah lelaki itu boleh diusahakan oleh anaknya untuk penternakan ikan air tawar.

5. Kesyukuran
contohnya Laiman bersyukur kerana projek ikan air tawar yang diusahakannya telah membuahkan hasil dan kerajaan menghargai usaha yang dijalankan dengan menjadikan sebagai projek contoh di daerah mereka. Kemungkinan projek tersebut akan dibesarkan dengan bantuan daripada Jabatan Pertanian sebagai projek yang terbesar di Sabah.


PENGAJARAN :
1. Kita perlu memiliki sikap berani untuk mengubah nasib
contohnya Laiman berani menjadi petani moden kerana berkeyakinan usahanya akan membuahkan kejayaan walaupun pada peringkat awal ditentang oleh ayahnya kerana menolak tawaran bekerja di Jabatan Pertanian.

2. Kita hendaklah memiliki jiwa patriotism
contohnya Laiman sentiasa menyokong dasar yang dilaksanakan oleh kerajaan untuk membantu rakyat dengan memilih untuk berdikari dan bekerja sendiri.

3. Kita haruslah sanggup berdikari untuk memperoleh pendapatan yang lebih lumayan
contohnya Laiman sanggup bekerja sendiri sebagai petani dengan mengusahakan tanaman tembikai, menternak ikan air tawar, dan pelbagai lagi perniagaan walaupun dia boleh memilih bekerja makan gaji di Jabatan Pertanian.

4. Kita mestilah memiliki perasaan kasih sayang terhadap darah daging sendiri
contohnya Pak Kiassim amat menyayangi anaknya menyebabkan dia meleteri sikap Laiman yang menolak pekerjaan sebagai pegawai di Jabatan Pertanian. Namun, dia akur akan kebolehan anaknya apabila melihat tanaman tembikai telah mengeluarkan hasil lalu memujuk Pak Sahok untuk rnemastikan tanah rizab yang bercantum dengan tanah lelaki itu boleh diusahakan oleh anaknya untuk penternakan ikan air tawar.

5. Kita sewajarnya bersyukur terhadap rezeki yang dikurniakan oleh Allah SWT
contohnya Laiman bersyukur kerana projek ikan air tawar yang diusahakannya telah membuahkan hasil dan kerajaan menghargai usaha yang dijalankan dengan menjadikan sebagai projek contoh di daerah mereka. Kemungkinan projek tersebut akan dibesarkan dengan bantuan daripada Jabatan Pertanian sebagai projek yang terbesar di Sabah.
Share:

55 ulasan:

  1. Thank You. Anda telah memudahkan kami para pelajar. And jangan lupa follow IG @lembahilmu

    BalasPadam
  2. Tq ...memudahkan kami para pelajar

    BalasPadam
  3. fuck you laa...bukan betul pon

    BalasPadam
  4. buto bapak hg main cipap myraa

    BalasPadam
  5. Thanks memudahkan kerja pelajar

    BalasPadam
  6. Persoalan macam tak kena lah... Plz edit.Thank you

    BalasPadam
  7. please tambahkan halangan dan cabaran yg dihadapi oleh laiman dalam kerjayanya

    BalasPadam
  8. Tq tapi boleh edit tak sikit peta buih bagi bab 1 2 3

    BalasPadam
  9. Tq tapi boleh edit tak sikit peta buih bagi bab 1 2 3

    BalasPadam
  10. If you're attempting to burn fat then you absolutely need to jump on this brand new personalized keto meal plan.

    To produce this service, licensed nutritionists, fitness trainers, and top chefs have united to produce keto meal plans that are effective, decent, economically-efficient, and delicious.

    From their first launch in early 2019, hundreds of individuals have already transformed their figure and well-being with the benefits a great keto meal plan can provide.

    Speaking of benefits; in this link, you'll discover 8 scientifically-proven ones offered by the keto meal plan.

    BalasPadam
  11. Ada tk bedah karya bagi setiap bab

    BalasPadam
  12. Terima Kasih banyak banyak sebab membantu Saya sebagai seorang pelajar tapi Saya minta nanti tolong tambah latar Masa

    BalasPadam
  13. Tolong tambah latar masa.
    Terima kasih untuk memudahkan kerja semua pelajar.
    TQ

    BalasPadam
  14. Terima kasih sebab memudahkan kerja saya untuk mencari novel ini

    BalasPadam
  15. Saya agak kurang faham dengan penjelasan ini , saya harap akan dapat lebih faham 😅

    BalasPadam
  16. Boleh anda masukkan latar masa ke dalam blog ini kerana tidak mencukupi nota yang diberikan.Harap maklum
    Terima kasih atas memudakahkan pelajar untuk membuat tugasan di rumah.

    BalasPadam
  17. Hi saya jugak seorang pelajar nota ini sangat jelas tetapi plz tambah latar masa supaya lagi difahmai oleh semua murid ataupun pelajar. Thanks a lot everyone. Stay safe at home. From a good student.
    Terima kasih untuk memudahkan kerja semua pelajar.
    TQ....

    BalasPadam
  18. kenapa plot takde tolong tambah plot boleh ?

    BalasPadam
  19. Terima kasih dah memudahkan tugasan saya sebagai seorang pelajar👍

    BalasPadam
  20. novel ni ada berapa muka surat?

    BalasPadam

Popular Posts

Pages