Sabtu, 4 Jun 2022

Drama Berkhidmat Untuk Negara – Affix Zulkarnaen Adam

Drama Berkhidmat Untuk Negara – Affix Zulkarnaen Adam

Sinopsis Drama Berkhidmat Untuk Negara

Aiman menerima sepucuk surat daripada Jabatan Latihan Khidmat Negara untuk menyertai Program Latihan Khidmat Negara (PLKN). Aiman sememangnya tidak berminat untuk menyertai siri PLKN itu kerana pengetahuan dan pemahamannya yang kurang tentang kebaikan menyertai PLKN kepada remaja. Keadaan ini menyebabkan Aiman mengalami konflik dalaman sama ada ingin menyertai program tersebut atau sebaliknya.

 

Aiman beranggapan bahawa program berkenaan akan menggugat ruang keselesaannya memandangkan dia berasal daripada keluarga yang berada dan hidup mewah. Aiman turut berkelakuan biadab terhadap pembantu rumahnya, iaitu Nek Sinah yang dianggap suka mengatur kehidupannya. Nek Sinah melayan Aiman seperti cucunya sendiri. Namun begitu, Aiman langsung tidak menghormati Nek Sinah ketika dia menjemputnya untuk makan tengah hari dengan menghalau Nek Sinah dari biliknya.

 

Di dalam kelas, Cikgu Dahari menerangkan satu demi satu tentang PLKN kepada Aiman dan rakan-rakannya Latar belakang PLKN, objektif program, maksud tersirat di sebalik logo PLKN, pemilihan peserta, dan keselamatan murid dalam program PLKN diterangkan secara jelasnya oleh Cikgu Dahari Lebih-lebih lagi, Cikgu Dahari juga merupakan tenaga pengajar sambilan PLKN yang terlibat dalam pengajaran modul PPSB, iaitu Program Penghayatan Sastera dan Budaya. Semua murid berpuas hati dengan penerangan Cikgu Dahan tentang PLKN, kecuali Aiman.

 

Aiman bermimpi seolah-olah berada dalam kem PLKN Dia terjaga daripada mimpinya lalu segera bersiap-siap untuk ke sekolah kerana terlewat bangun Setibanya di sekolah Aiman terserempak dengan rakan-rakannya Nora memberitahu bahawa nama Aman terpampang di papan kenyataan sekolah kerana terpilih untuk menyertai PLKN. Aiman tawar hati apabila mendengar berita itu. Kawan-kawannya yang lain seperti Sundarani Syuhada dan Ah Tau turut berbincang tentang PLKN. Mereka teruja kerana terpilih sebagai pelatih baharu PLKN.

 

Setelah pulang dari sekolah, Aiman mengutarakan pemilihannya sebagai pelatih baharu PLKN kepada ayahnya, Khir Ghazali. Aiman memujuk ayahnya agar menggunakan kedudukan dan pengaruhnya untuk mengecualikannya daripada PLKN. Ayah Aiman tidak bersetuju untuk membantu Aiman, sebaliknya meminta Aiman berfikir secara matang seperti orang dewasa. Ayahnya mahu Aiman menyertai PLKN dan mendapat manfaat danpada program itu. Aiman cuba mendapatkan simpati dan bantuan daripada ibunya pula. Walaupun Puan Masnah menyebelahi anaknya, namun ayah Aiman tetap berpendirian tegas.

 

Di dalam biliknya, Aiman begitu leka melayari Interet. Ketika itulah, Aiman terbaca berita tentang kejayaan senior di sekolahnya, iaitu Syufia. Dia menerima anugerah Pelatih Terbaik WIRAWATI di Kem Gerakhas, Desaru, Johor. Aiman berasa hairan apabila seniornya itu meraih kejayaan tersebut memandangkan Syufia seorang yang suka mengasingkan diri. Begitu juga, seorang lagi seniornya, Ziman yang kuat makan dan tidur kini berjaya menyertai PLKN.

 

Tema

Tema drama ini ialah kesedaran generasi muda dalam memupuk semangat cinta akan negara yang diperoleh melaka pengban mereka dalam Program Lathan Khidmat Negara (PLN)

 

Persoalan

a)       Kesediaan generasi muda mengikuti dasar kerajaan

b)      Tanggungiwab ibu bapa dalam menentukan keberkesanan Kasih sayang ibu bapa terhadap anak-anak

c)       Kesedaran tentang kepentingan menyertai program kerajaan

d)      PLKN membentuk sikap berdikari dan jati diri generasi muda.

 

Watak dan Perwatakan

(a) Watak utama - Aiman

(b) Watak sampingan - Khir Ghazali, Masnah, Cikgu Dahan, Posmen, Nek Sinah, Syuhada, Ah Tau, Sundaran, dan sebagainya.

 

Aiman

(a)    Nama penuhnya ialah Aiman Faizullah bin Khir Ghazali

(b)    Dia merupakan anak bongsu daripada dua orang adik-beradik.

(c)     Dia berumur 17 tahun.

(d)    Seorang yang bersifat agresit.

(e)    Seorang yang suka tidur.

(f)      Seorang yang mementingkan kemewahan hidup.

(g)    Seorang yang bersikap biadab dan kurang sopan.

(h)    Seorang yang sedar akan kesilapan dan ingin berubah.

 

Khir Ghazali

(a)    Bapa kepada Aiman dan Dapnia.

(b)    Suami kepada Masnah

(c)     Beliau berpangkat Datuk

(d)    Seorang yang gigih bekerja.

(e)    Seorang yang berpengaruh dalam kalangan masyarakat.

(f)      Seorang yang berpendirian tegas.

(g)    Seorang yang berpandangan jauh.

(h)    Seorang bapa yang penyayang

(i)      Seorang yang bersifat merendah diri.

 

Masnah

(a)    Ibu kepada Dapnia dan Aiman

(b)    Beliau bergelar Datin

(c)     Seorang yang penyayang.

(d)    Seorang yang sibuk dengan berbagai-bagai urusan.

(e)    Seorang yang mudah mengakui kesilapan diri.

 

Latar

 

Latar Tempat

(a)    Rumah Khir Ghazali

(b)    Sekolah.

(c)     Bilik Aiman

 

Latar Masa

(a)    Cuti hujung minggu.

(b)    Waktu tengah hari

 

Latar Masyarakat

(a)    Masyarakat yang mementingkan semangat patriotik/cinta akan negara.

(b)    Masyarakat yang menyayangi anggota keluarga.

(c)     Masyarakat yang berintegriti dan amanah dalam memikul tanggungjawab.

(d)    Masyarakat yang berpandangan jauh.

(e)    Masyarakat yang mempunyai pengaruh dan kedudukan dalam kalangan masyarakat.

 

Plot

(a)    Permulaan drama ini mengisahkan watak Amat menerima sepucuk surat daripada Jabatan Latihan Khidmat Negera sebagai pelatih baharu Program Latihan Khidmat Negara (PLN)

(b)    Cerita berkembang apabila Aiman menunjukkan berbagai-bagai reaksi setelah menerima surat tawaran daripada Jabatan Latihan Khidmat Negara yang dhantar oleh posmen itu.

(c)     Cerita sampai kepada tahap perumitan apabila berlaku konflik dalam diri Aiman kerana dia sememangnya tidak berminat untuk mengikuti siri PLKN u disebabkan pengetahuan dan pemahamannya kurang tentang kebaikan seseorang remaja mengikuti program berkenaan.

(d)    Cerita sampai kepada tahap klimaks apabila Aman cuba meminta bantuan bapanya yang mempunya pengaruh dan kedudukan itu untuk mengenalkannya daripada pelatih baharu Program Lathan Khidmat Negara Namun begitu, bapanya menolak kemahuannya tu. Bapa Aiman bertegas kepada Aiman agar mengkut PLKN tu kerana program itu banyak mengandungi kebakan yang tidak diketahui oleh Aman. Ibu Aiman menyebelahi anaknya. Dia kurang bersetuju Aiman mengikuti PLKN atas faktor keselamatan nyawa anaknya. Namun begitu, bapanya tetap teguh dengan pendiran asalnya.

(e)    Cerita sampai kepada tahap peleraian apabila Aiman tersedar akan kesilapannya yang memberikan tanggapan negatif terhadap pelaksanaan PLKN itu selepas membaca berita tentang kejayaan senior-seniomya semasa mengikut kursus PLKN Aiman berjanji kepada dirinya untuk mengikuti kursus PLKN bagi membentuk dirinya supaya boleh hidup berdikari, seterusnya menyahut seruan untuk berbakti kepada tanah air yang tercinta.

 

Teknik Plot

(a)    Teknik pemerian.

Contohnya, pengarang menggambarkan sikap Aiman yang bersantai dan hanya melakukan segala kerja yang diminatinya pada cuti hujung minggu.

 

(b)    Teknik saspens.

Contohnya, pengarang menggunakan teknik saspens dengan membiarkan pembaca tertanya tanya tentang keputusan yang bakal dibuat oleh Khir Ghazali apabila anaknya, Aiman bercadang untuk menggunakan kedudukan dan pengaruh bapanya untuk mengecualikan dirinya daripada menyertai PLKN.

 

(c)     Teknik kejutan.

Contohnya, pembaca dikejutkan dengan tindakan Datuk Khir Ghazali yang tidak mahu menggunakan kedudukan dan pengaruhnya untuk mengecualikan penyertaan anaknya, Aiman daripada PLKN itu.

 

(d)    Teknik dialog. Contohnya, dialog antara Aiman dengan posmen yang menghantar surat tawaran PLKN ke rumahnya.

Contoh:

POSMEN: Ada sesiapa yang bernama Aiman Faizullah bin Khir Ghazal di rumah ini?

AIMAN: Ada, sayalah orangnya. Surat apa ini?

POSMEN: Surat daripada Jabatan Latihan Khidmat Negara. Ini bermakna, adik terpilih untuk menyertai Program Latihan Khidmat Negara.

 

(e)    Teknik konflik.

Contohnya, konflik yang berlaku antara Aiman dengan Nek Sinah. Aiman kurang menyenangi kata gelaran yang digunakan oleh Nek Sinah terhadapnya.

 

 

Gaya Bahasa

(a)    Pengaruh bahasa Arab.

Contoh: Assalamualaikum, Waalaikumussalam.

 

(b)    Pengaruh bahasa Inggeris

Contoh: mummy, daddy.

 

(c)     Simile

Contoh: Cuti hujung minggu sudah menjadi seperti masa yang terbaik untuk Aiman bersantai dan melakukan segala perkara yang dimahukannya.

 

(d)    Metafora

Contoh: Buta sejarah betul kau ini.

 

(e)    Inversi

Contoh: Tak fahamlah saya, bang.

 

(f)      Perulangan kata atau repetisi

Contoh: Aku tak suka, tak suka.

 

(g)    Peribahasa

Contoh: hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lurus bendul, bodoh sombong, besar panjang.

 

 

Nilai

(a)    Kasih sayang. Contohnya, Datuk Khir Ghazali amat menyayangi Aiman dan keluarganya. Beliau memutuskan agar Aiman menghadiri PLKN untuk membentuk peribadi anaknya itu agar menjadi insan yang berguna kepada nusa dan negara.

(b)    Cinta akan negara/Patriotisme. Contohnya, kawan-kawan sekelas Aiman yang terdiri daripada Nora, Syuhada, Ah Tiau, dan Sundarani sangat teruja dan berbangga apabila nama mereka terpilih untuk menyertai Program Latihan Khidmat Negara.

(c)     Kegigihan. Contohnya, Cikgu Dahari gigih membimbing dan memberikan tunjuk ajar kepada pelatih PLKN tentang Program Penghayatan Sastera dan Budaya (PPSB).

(d)    Hemah tinggi. Contohnya, Nek Sinah bertutur dengan suara yang lemah lembut ketika mengajak Aiman makan tengah hari walaupun Aiman melayannya dengan bersikap

(e)    Berpandangan jauh. Contohnya, Datuk Khir Ghazali ingin Aiman menyertai PLKN untuk membentuk perwatakan positif menerusi nilai-nilai murni di samping memupuk semangat patriotrik dalam jiwa anaknya itu.

 

 

Pengajaran

(a)    Kita hendaklah memupuk semangat patriotik/cinta akan negara dalam kalangan generasi muda.

(b)    Kita perlulah menjadi seorang insan yang berintegriti dan amanah dalam memikul tanggungjawab.

(c)     Kita mestilah rajin membaca bagi melahirkan sebuah masyarakat yang berilmu dan berpengetahuan luas dalam satu-satu perkara.

(d)    Kita hendaklah bersabar menghadapi kerenah manusia yang biadab.

(e)    Kita perlulah berpandangan jauh dalam usaha membina kehidupan yang lebih sempurna.

(f)      Kita hendaklah gigih mencari rezeki yang halal untuk menyara keluarga.

 

Share:

0 ulasan:

Catat Ulasan

Popular Posts

Pages