Drama Berkhidmat Untuk Negara – Affix Zulkarnaen Adam
Sinopsis Drama Berkhidmat Untuk Negara
Aiman menerima sepucuk surat daripada Jabatan Latihan Khidmat Negara untuk menyertai Program Latihan Khidmat Negara (PLKN). Aiman sememangnya tidak berminat untuk menyertai siri PLKN itu kerana pengetahuan dan pemahamannya yang kurang tentang kebaikan menyertai PLKN kepada remaja. Keadaan ini menyebabkan Aiman mengalami konflik dalaman sama ada ingin menyertai program tersebut atau sebaliknya.
Aiman beranggapan bahawa
program berkenaan akan menggugat ruang keselesaannya memandangkan dia berasal
daripada keluarga yang berada dan hidup mewah. Aiman turut berkelakuan biadab
terhadap pembantu rumahnya, iaitu Nek Sinah yang dianggap suka mengatur kehidupannya.
Nek Sinah melayan Aiman seperti cucunya sendiri. Namun begitu, Aiman langsung
tidak menghormati Nek Sinah ketika dia menjemputnya untuk makan tengah hari
dengan menghalau Nek Sinah dari biliknya.
Di dalam kelas, Cikgu Dahari
menerangkan satu demi satu tentang PLKN kepada Aiman dan rakan-rakannya Latar
belakang PLKN, objektif program, maksud tersirat di sebalik logo PLKN,
pemilihan peserta, dan keselamatan murid dalam program PLKN diterangkan secara
jelasnya oleh Cikgu Dahari Lebih-lebih lagi, Cikgu Dahari juga merupakan tenaga
pengajar sambilan PLKN yang terlibat dalam pengajaran modul PPSB, iaitu Program
Penghayatan Sastera dan Budaya. Semua murid berpuas hati dengan penerangan
Cikgu Dahan tentang PLKN, kecuali Aiman.
Aiman bermimpi seolah-olah
berada dalam kem PLKN Dia terjaga daripada mimpinya lalu segera bersiap-siap
untuk ke sekolah kerana terlewat bangun Setibanya di sekolah Aiman terserempak
dengan rakan-rakannya Nora memberitahu bahawa nama Aman terpampang di papan
kenyataan sekolah kerana terpilih untuk menyertai PLKN. Aiman tawar hati
apabila mendengar berita itu. Kawan-kawannya yang lain seperti Sundarani
Syuhada dan Ah Tau turut berbincang tentang PLKN. Mereka teruja kerana terpilih
sebagai pelatih baharu PLKN.
Setelah pulang dari sekolah,
Aiman mengutarakan pemilihannya sebagai pelatih baharu PLKN kepada ayahnya,
Khir Ghazali. Aiman memujuk ayahnya agar menggunakan kedudukan dan pengaruhnya
untuk mengecualikannya daripada PLKN. Ayah Aiman tidak bersetuju untuk membantu
Aiman, sebaliknya meminta Aiman berfikir secara matang seperti orang dewasa.
Ayahnya mahu Aiman menyertai PLKN dan mendapat manfaat danpada program itu.
Aiman cuba mendapatkan simpati dan bantuan daripada ibunya pula. Walaupun Puan
Masnah menyebelahi anaknya, namun ayah Aiman tetap berpendirian tegas.
Di dalam biliknya, Aiman
begitu leka melayari Interet. Ketika itulah, Aiman terbaca berita tentang
kejayaan senior di sekolahnya, iaitu Syufia. Dia menerima anugerah Pelatih
Terbaik WIRAWATI di Kem Gerakhas, Desaru, Johor. Aiman berasa hairan apabila
seniornya itu meraih kejayaan tersebut memandangkan Syufia seorang yang suka
mengasingkan diri. Begitu juga, seorang lagi seniornya, Ziman yang kuat makan
dan tidur kini berjaya menyertai PLKN.
Tema
Tema drama ini ialah kesedaran
generasi muda dalam memupuk semangat cinta akan negara yang diperoleh melaka
pengban mereka dalam Program Lathan Khidmat Negara (PLN)
Persoalan
a) Kesediaan
generasi muda mengikuti dasar kerajaan
b) Tanggungiwab
ibu bapa dalam menentukan keberkesanan Kasih sayang ibu bapa terhadap anak-anak
c) Kesedaran
tentang kepentingan menyertai program kerajaan
d) PLKN
membentuk sikap berdikari dan jati diri generasi muda.
Watak dan Perwatakan
(a) Watak utama - Aiman
(b) Watak sampingan - Khir
Ghazali, Masnah, Cikgu Dahan, Posmen, Nek Sinah, Syuhada, Ah Tau, Sundaran, dan
sebagainya.
Aiman
(a) Nama
penuhnya ialah Aiman Faizullah bin Khir Ghazali
(b) Dia
merupakan anak bongsu daripada dua orang adik-beradik.
(c) Dia
berumur 17 tahun.
(d) Seorang
yang bersifat agresit.
(e) Seorang
yang suka tidur.
(f) Seorang
yang mementingkan kemewahan hidup.
(g) Seorang
yang bersikap biadab dan kurang sopan.
(h) Seorang
yang sedar akan kesilapan dan ingin berubah.
Khir Ghazali
(a) Bapa
kepada Aiman dan Dapnia.
(b) Suami
kepada Masnah
(c) Beliau
berpangkat Datuk
(d) Seorang
yang gigih bekerja.
(e) Seorang
yang berpengaruh dalam kalangan masyarakat.
(f) Seorang
yang berpendirian tegas.
(g) Seorang
yang berpandangan jauh.
(h) Seorang
bapa yang penyayang
(i) Seorang
yang bersifat merendah diri.
Masnah
(a) Ibu
kepada Dapnia dan Aiman
(b) Beliau
bergelar Datin
(c) Seorang
yang penyayang.
(d) Seorang
yang sibuk dengan berbagai-bagai urusan.
(e) Seorang
yang mudah mengakui kesilapan diri.
Latar
Latar Tempat
(a) Rumah
Khir Ghazali
(b) Sekolah.
(c) Bilik
Aiman
Latar Masa
(a) Cuti
hujung minggu.
(b) Waktu
tengah hari
Latar Masyarakat
(a) Masyarakat
yang mementingkan semangat patriotik/cinta akan negara.
(b) Masyarakat
yang menyayangi anggota keluarga.
(c) Masyarakat
yang berintegriti dan amanah dalam memikul tanggungjawab.
(d) Masyarakat
yang berpandangan jauh.
(e) Masyarakat
yang mempunyai pengaruh dan kedudukan dalam kalangan masyarakat.
Plot
(a) Permulaan
drama ini mengisahkan watak Amat menerima sepucuk surat daripada Jabatan
Latihan Khidmat Negera sebagai pelatih baharu Program Latihan Khidmat Negara
(PLN)
(b) Cerita
berkembang apabila Aiman menunjukkan berbagai-bagai reaksi setelah menerima surat
tawaran daripada Jabatan Latihan Khidmat Negara yang dhantar oleh posmen itu.
(c) Cerita
sampai kepada tahap perumitan apabila berlaku konflik dalam diri Aiman kerana dia
sememangnya tidak berminat untuk mengikuti siri PLKN u disebabkan pengetahuan
dan pemahamannya kurang tentang kebaikan seseorang remaja mengikuti program
berkenaan.
(d) Cerita
sampai kepada tahap klimaks apabila Aman cuba meminta bantuan bapanya yang
mempunya pengaruh dan kedudukan itu untuk mengenalkannya daripada pelatih
baharu Program Lathan Khidmat Negara Namun begitu, bapanya menolak kemahuannya
tu. Bapa Aiman bertegas kepada Aiman agar mengkut PLKN tu kerana program itu
banyak mengandungi kebakan yang tidak diketahui oleh Aman. Ibu Aiman
menyebelahi anaknya. Dia kurang bersetuju Aiman mengikuti PLKN atas faktor
keselamatan nyawa anaknya. Namun begitu, bapanya tetap teguh dengan pendiran
asalnya.
(e) Cerita
sampai kepada tahap peleraian apabila Aiman tersedar akan kesilapannya yang
memberikan tanggapan negatif terhadap pelaksanaan PLKN itu selepas membaca
berita tentang kejayaan senior-seniomya semasa mengikut kursus PLKN Aiman
berjanji kepada dirinya untuk mengikuti kursus PLKN bagi membentuk dirinya
supaya boleh hidup berdikari, seterusnya menyahut seruan untuk berbakti kepada
tanah air yang tercinta.
Teknik Plot
(a) Teknik
pemerian.
Contohnya,
pengarang menggambarkan sikap Aiman yang bersantai dan hanya melakukan segala kerja
yang diminatinya pada cuti hujung minggu.
(b) Teknik
saspens.
Contohnya,
pengarang menggunakan teknik saspens dengan membiarkan pembaca tertanya tanya
tentang keputusan yang bakal dibuat oleh Khir Ghazali apabila anaknya, Aiman
bercadang untuk menggunakan kedudukan dan pengaruh bapanya untuk mengecualikan
dirinya daripada menyertai PLKN.
(c) Teknik
kejutan.
Contohnya,
pembaca dikejutkan dengan tindakan Datuk Khir Ghazali yang tidak mahu
menggunakan kedudukan dan pengaruhnya untuk mengecualikan penyertaan anaknya,
Aiman daripada PLKN itu.
(d) Teknik
dialog. Contohnya, dialog antara Aiman dengan posmen yang menghantar surat
tawaran PLKN ke rumahnya.
Contoh:
POSMEN: Ada
sesiapa yang bernama Aiman Faizullah bin Khir Ghazal di rumah ini?
AIMAN: Ada,
sayalah orangnya. Surat apa ini?
POSMEN:
Surat daripada Jabatan Latihan Khidmat Negara. Ini bermakna, adik terpilih
untuk menyertai Program Latihan Khidmat Negara.
(e) Teknik
konflik.
Contohnya,
konflik yang berlaku antara Aiman dengan Nek Sinah. Aiman kurang menyenangi
kata gelaran yang digunakan oleh Nek Sinah terhadapnya.
Gaya Bahasa
(a) Pengaruh
bahasa Arab.
Contoh: Assalamualaikum,
Waalaikumussalam.
(b) Pengaruh
bahasa Inggeris
Contoh: mummy,
daddy.
(c) Simile
Contoh:
Cuti hujung minggu sudah menjadi seperti masa yang terbaik untuk Aiman
bersantai dan melakukan segala perkara yang dimahukannya.
(d) Metafora
Contoh: Buta
sejarah betul kau ini.
(e) Inversi
Contoh: Tak
fahamlah saya, bang.
(f) Perulangan
kata atau repetisi
Contoh: Aku
tak suka, tak suka.
(g) Peribahasa
Contoh:
hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lurus bendul, bodoh
sombong, besar panjang.
Nilai
(a) Kasih
sayang. Contohnya, Datuk Khir Ghazali amat menyayangi Aiman dan keluarganya.
Beliau memutuskan agar Aiman menghadiri PLKN untuk membentuk peribadi anaknya
itu agar menjadi insan yang berguna kepada nusa dan negara.
(b) Cinta
akan negara/Patriotisme. Contohnya, kawan-kawan sekelas Aiman yang terdiri
daripada Nora, Syuhada, Ah Tiau, dan Sundarani sangat teruja dan berbangga
apabila nama mereka terpilih untuk menyertai Program Latihan Khidmat Negara.
(c) Kegigihan.
Contohnya, Cikgu Dahari gigih membimbing dan memberikan tunjuk ajar kepada
pelatih PLKN tentang Program Penghayatan Sastera dan Budaya (PPSB).
(d) Hemah
tinggi. Contohnya, Nek Sinah bertutur dengan suara yang lemah lembut ketika
mengajak Aiman makan tengah hari walaupun Aiman melayannya dengan bersikap
(e) Berpandangan
jauh. Contohnya, Datuk Khir Ghazali ingin Aiman menyertai PLKN untuk membentuk
perwatakan positif menerusi nilai-nilai murni di samping memupuk semangat
patriotrik dalam jiwa anaknya itu.
Pengajaran
(a) Kita
hendaklah memupuk semangat patriotik/cinta akan negara dalam kalangan generasi
muda.
(b) Kita
perlulah menjadi seorang insan yang berintegriti dan amanah dalam memikul
tanggungjawab.
(c) Kita
mestilah rajin membaca bagi melahirkan sebuah masyarakat yang berilmu dan berpengetahuan
luas dalam satu-satu perkara.
(d) Kita
hendaklah bersabar menghadapi kerenah manusia yang biadab.
(e) Kita
perlulah berpandangan jauh dalam usaha membina kehidupan yang lebih sempurna.
(f) Kita
hendaklah gigih mencari rezeki yang halal untuk menyara keluarga.
0 ulasan:
Catat Ulasan