Cerpen
Sinopsis Munsyi
Mel berhasrat untuk berhijrah ke kota. Malangnya, bonda
menghalang Mel berhijrah ke kota kerana bimbang Mel akan terpengaruh oleh
budaya negatif di bandar. Selain itu, bonda menganggap bahawa bahasa ibunda dan
jati diri Mel masih belum mantap.
Bonda berpendapat bahawa rakyat kota sudah luntur
nilai-nilai tradisi seperti cinta akan agama, bangsa, dan bahasa. Selain itu,
warga kota yang berlainan bangsa mengamalkan sikap prejudis dan berprasangka i
Benih-benih penjajahan dahulu telah mencetuskan sentimen perkauman sehingga
berlakunya pertumpahan darah Oleh itu, bonda memberi nasihat kepada Mel supaya
memelihara agama, bahasa dan negara.
Kitab-kitab lama bertulisan Jawi yang memperincikan
sejarah dan bahasa negara ini sering dibaca oleh Mel Mel berpendapat bahawa
dunia sudah berubah, yakni masyarakat pada hari ini mengejar harta, pangkat
serta kekayaan dan bukan lagi berjuang menentang penjajah. Namun begitu, bonda
menyangkal pendapat Mel Bonda mengatakan bahawa sejarah penting untuk dipelajari
kerana bangsa yang mengkaji sejarah silam tidak akan mengulangi kesilapan lalu
buat kali kedua.
Mel berasa bangga apabila membaca karya agung Sejarah
Melayu dan Hikayat Hang Tuah yang membuktikan kehebatan bangsanya membina
empayar yang berjaya. Malangnya, kegemilangan empayar tersebut musnah akibat
sikap hasad dengki, khianat, kronisme, serta amalan rasuah. Mel menyedari
bahawa kehebatan nenek moyang tanah air ini adalah disebabkan oleh tiga
perkara. Perkara-perkara tersebut ialah agama yang berpaksikan akidah yang
satu, penggunaan bahasa ibunda oleh semua lapisan masyarakat dan taat setia
kepada raja. Mel merasakan dirinya memiliki sedikit kekuatan untuk berhijrah ke
kota. Sekali lagi, Mel menyampaikan hasratnya kepada bonda.
Akhimya, bonda bersetuju dan berpesan agar Mel memelihara
agama dan bahasanya.
Bonda mengirimkan sejumlah buku untuk diserahkan kepada
sahabat lamanya yang bernama Munsyi Menurut bonda, hanya Munsyi yang layak
menyimpan khazanah lama itu. Setelah sampai ke kota, Mel berjaya menjejaki
Munsyi. Munsyi menetap di perkampungan tradisi di pinggir kota dan berpakaian
lengkap busana Melayu tradisional. Mel berpeluang bermesra dengan beliau
sebelum menyerahkan kitab-kitab lama yang diberikan oleh bonda.
Mel mengalami kejutan budaya pada peringkat awal
kedatangannya ke kota. Mel melihat anak-anak muda gagal menggunakan bahasa
ibunda dengan baiknya. Mereka juga bertindak melanggar hukum agama dengan
melakukan pergaulan bebas. Anak-anak muda di kota sudah hilang identiti dan
jati diri bangsa.
Setelah beberapa lama menetap di kota, Mel mendapat
perkhabaran bahawa perkampungan Melayu di pinggir kota yang merupakan tempat
tinggal Munsyi akan dirobohkan, Kawasan tersebut akan dibangunkan dengan
bangunan mewah dan hotel bertaraf lima bintang Apabila Mel sampai di
perkampungan tradisi itu, dia melihat jentera berat sedang merobohkan
rumah-rumah penduduk kampung Puluhan anggota penguat kua sedang mengawal
keadaan yang tegang akibat bantahan orang ramai
Mel terkedu melihat puluhan buku lama yang diberikan oleh
bonda diranapkan. Mel bertambah sedih apabila tanah rizab bangsa di pinggir
kota itu akan berpindah tangan kepada saudagar asing yang bakal mengaut
keuntungan. Mel gagal menjejak kelibat Munsyi. Kini, pejuang bahasa telah
menghilangkan diri.
Tema
Tema cerpen ini ialah semangat cinta akan agama, bangsa,
bahasa, dan budaya.
Persoalan
(a) Kepentingan
pengamalan semangat patriotisme dan jati dini dalam jiwa anak-anak muda.
(b) Pengekalan
anutan agama, bahasa, dan budaya tradisi yang diwarisi sejak zaman-berzaman
(c) Keseronokan
dunia yang mempengaruhi tingkah laku anak-anak muda di ibu kota.
(d) Kekuatan
pegangan agama sebagai benteng pencegahan anasir luar.
(e) Kehidupan
warga kota yang penuh dengan pelbagai cabaran
(f) Kepentingan
mempelajari dan menghayati sejarah.
(g) Kegigihan
dalam melakukan sesuatu perkara.
(h) Kesan
penjajahan kepada penduduk peribumi.
Watak dan Perwatakan
(a) Watak
utama – Mell
(b) Watak
sampingan - Bonda dan Munsyi
Mel
(a) Anak
lelaki kepada banda.
(b) Patuh
akan nasihat dan pesanan bondanya.
(c) Rasional
dalam membuat keputusan
(d) Mempunyai
jati diri yang teguh
(e) Mempunyai
semangat patrotik yang tinggi.
(f) Amat
menghormati orang tua.
(g) Sangat
menyayangi ibunya.
(h) Pandai
hidup berdikari.
(i) Gigih
dalam melakukan sesuatu perkara.
(j) Bersikap
amanah dan jujur
(k) Bijak
merancang masa depan
(l) Rajin
menimba ilmu.
(m) Berjiwa
sensitif dan mudah menaruh perasaan belas terhadap nasib orang lain.
(n) Berani
dalam membuat keputusan.
Bonda
(a) Ibu
kepada Mel
(b) Penyayang
dan banyak memberikan kata-kata nasihat dan pesanan kepada Mel
(c) Berjiwa
patriotic
(d) Berilmu
dan berpengetahuan luas.
(e) Amanah.
(f) Berpendirian
tegas.
(g) Baik
hati
(h) Berani
dalam melakukan tindakan
Munsyi
(a) Sahabat
baik kepada bonda dan tinggal di ibu kota
(b) Berusia
ernas dan mempunyai janggut yang menutupi sebahagian mukanya yang putih bersih
(c) Pejuang
bahasa.
(d) Memiliki
ilmu bahasa yang tinggi
(e) Berhemah
tinggi.
(f) Mengagungkan
seni dan budaya tradisi bangsa.
(g) Mempunyai
semangat patriotisme yang tinggi.
Latar
Latar Tempat
(a) Rumah
Mel
(b) Rumah
Munsyi
(c) Kampung
Mel, iaitu Mel dan Bondanya menetap di situ
(d) Sebuah
perkampungan tradisi di pinggir kota yang merupakan tanah rizab Melayu
(e) ibu
kota
Latar Masa
(a) Bulan
Mei
(b) Beberapa
purnama.
(c) Pada
suatu hari,
(d) Minggu
pertama berada di kota Seminggu selepas itu.
(e) Lebih
kurang lima ratus tahun yang lampau
(f) Seminggu
selepas proses merobohkan rumah-rumah di kampung tradisi
Latar Masyarakat
(a) Masyarakat
yang amat mencintai agama, bahasa, budaya, dan adat resam turun-temurun.
(b) Masyarakat
yang amat mempertahankan maruah dan harga diri
(c) Masyarakat
yang berpendirian tegas dalam membuat keputusan.
(d) Masyarakat
yang bijak merancang masa depan.
(e) Masyarakat
kota yang hilang maruah dan jati dir Masyarakat yang amanah dan jujur dalam
menyempurnakan hajat seseorang.
(f) Masyarakat
yang menjadi mangsa pembangunan
(g) Masyarakat
penjajah yang mengamalkan gaya pemerintahan ‘pecah dan perintah’
Plot
Binaan Plot
(a) Peristiwa-peristiwa
dalam plot cerpen ini disusun secara kronologi.
(b) Plot
permulaan cerpen ini dimulai dengan hasrat Mel/penulis yang ingin bekerja dan
menerap di ibu kota. Hasratnya itu dibantah oleh bondanya/ibunya. Bonda
memberikan alasan bahawa Mel masih belum menguasai ilmu agama dan lemah dari
segi penguasaan Bahasa ibunda.
(c) Pada
tahap perkembangan, penulis memerihalkan kisah bonda Mel yang menceritakan
berbagai-bagai kisah yang berkaitan dengan kehilangan nilai tradisi nenek
moyang oleh anak-anak muda di ibu kota yang mudah tergadai maruah diri atas
nama kemajuan. Menurut bonda Mel lagi, warga kota yang berbilang kaum
mengamalkan sikap prejudis dan berprasangka serta mengutamakan kepentingan diri
masing-masing. Pada suatu ketika dahulu, kota pernah mencatatkan sejarah hitam
akibat sentimen perkauman yang berpunca daripada pihak penjajah yang berjaya
menanamkan benih-benih persengketaan. Mel bertekad untuk melengkapkan dirinya
dengan ilmu pengetahuan dan pengalaman dahulu sebelum benar-benar bersedia
untuk berhijrah ke ibu kota. Akhirnya, bonda Mel merestui pemergiannya setelah
meyakini kemampuan anaknya itu hidup berdikari di ibu kota. Bonda Mel turut
mengirimkan kitab-kitab lama bertulisan jawi untuk dihadiahkan kepada sahabat
lamanya yang bernama Munsyi.
(d) Tahap
perumitan cerpen ini apabila Mel berasa sedih dan malu apabila melihat
anak-anak muda yang sebangsa dengannya di ibu kota hilang maruah diri dengan mengamalkan
pergaulan bebas dan menggunakan bahan rojak Bagi Mel, mereka telah kehilangan
identiti dan jati diri. Mel kemudiannya mendapat khabar tentang projek pembinaan
bangunan mewah dan hotel bertaraf lima bintang di atas tanah rizab Melayu di
pinggir kota. Semua keluarga yang tinggal di tanah rizab tersebut diarahkan
berpindah termasuklah Munsyi.
(e) Klimaks
cerpen ini apabila Mel tergamam melihat rumah Munsyi bersama-sama dengan
puluhan buku lama yang diberikan oleh bondanya hancur dranapkan oleh jentera
berat. Kesedihannya semakin bertambah apabila mengenangkan satu-satunya tanah
rizab bangsa di pinggir kota itu akan dimiliki oleh saudagar asing yang akan mengaut
keuntungan kelak. Mel tidak dapat menemui Munsyi.
(f) Peleraian
cerpen ini bermula apabila Mel berusaha untuk menjejaki Munsyi tetapi gagal.
Orang tua yang merupakan pejuang bahasa itu telah menghilangkan diri.
Teknik Plot
(a) Teknik
pemerian. Contohnya, penulis memenalkan suasana tegang yang berlaku di kawasan
perkampungan tradisi di pinggir ibu kota ketika kerja-kerja merobohkan
rumah-rumah kayu usang penduduk dijalankan oleh pihak berkuasa
(b) Teknik
dialog Contohnya, Tuan inikah yang bernama Munsy, sahabat baik bonda
saya?"
(c) Teknik
imbas kembali. Contohnya, penulis teringat kembali cerita ibunya mengenai
peristiwa rusuhan kaum yang pemah berlaku di ibu kota mewah itu.
(d) Teknik
imbas muka. Contohnya, Mel membayangkan satu satunya tanah rizab milik bangsa
Melayu di ibu kota akan berpindah milik kepada saudagar asing apabila kawasan
itu akan dibangunkan dengan pelbagai bangunan mewah serta hotel bertaraf lima
bintang.
(e) Teknik
kejutan. Contohnya, pembaca terkejut dan tidak menduga sama sekali bahawa
Munsyi akan menghilangkan diri apabila rumahnya dirobohkan.
Gaya Bahasa
(a) Penggunaan
ayat pendek, ayat sederhana panjang, dan ayat panjang.
(b) Metafora.
Contohnya, Hasrat untuk menjengah wajah kota yang pesat, penjajah menabur bara
sengketa, dan hanya ingin menghidupkan roh patriotisme.
(c) Peribahasa.
Contohnya, baru setahun jagung besar hati. Personifikasi Contohnya, peson mulus
yang lama terpahat di pangkal hati dan pesan itu menyuburi hati dan perasaan
saya.
Nilai
(a) Patriotisme
Contohnya, bonda berusaha untuk menanam kan semangat patriotik dalam diri Mel
dengan harapan Mel akan menjadi seorang pejuang yang berani mempertahankan
nilai dan kepentingan bangsa sendiri kelak.
(b) Tanggungjawab.
Contohnya, bonda menjaga khazanah nenek moyangnya yang berupa kitab-kitab lama
bertulisan jawi yang tidak temilai harganya dengan begitu cermat.
(c) Nilai
hormat-menghormati Contohnya, Mel amat menghormati Munsyi sebagai seorang
pejuang bahasa.
(d) Kasih
sayang. Contohnya, bonda berpesan dan menasihati Mel agar sentiasa menjaga
agama dan bahasa ibundanya sewaktu berada di ibu kota.
(e) Berdikari.
Contohnya, Mel berhijrah seorang diri ke ibu kota untuk mencari kerja yang
dapat menjamin kehidupan yang lebih sempurna untuk masa depannya.
(f) Kegigihan.
Contohnya, Mel berusaha untuk menjejaki rumah Munsyi sehingga berjaya
berpandukan peta yang dibekalkan oleh bondanya.
(g) Ketaatan.
Contohnya, Mel patuh akan arahan bondanya agar menangguhkan pemergiannya ke ibu
kota atas faktor ilmu dan pengalamannya yang masih cetek.
(h) Amanah.
Contohnya, Mel menyerahkan naskhah-naskhah kitab lama milik bondanya kepada
Munsyi yang menetap di perkampungan tradisi di ibu kota.
Pengajaran
(a) Kita
perlulah mencintai agama, bahasa, budaya, dan adat resam turun-temurun dengan
sepenuh hati.
(b) Kita
hendaklah mempertahankan maruah dan jati diri.
(c) Kita
perlulah mengikut nasihat orang tua-tua yang lebih berpengalaman.
(d) Kita
hendaklah bijak merancang masa depan.
(e) Kita
mestilah mengamalkan sikap amanah dan jujur dalam menyempurnakan hajat
seseorang.
(f) Kita
mestilah berpendirian tegas dalam membuat keputusan.
(g) Kita
perlulah memahami dan menghayati sejarah tanah air kerana sejarah merupakan
fakta kebenaran, bukannya suatu pembohongan.
(h) Kita
tidak sewajarnya menggadai maruah dan harga diri untuk mengejar keduniaan.
0 ulasan:
Catat Ulasan