Isnin, 11 Mei 2015

Nada Sajak

Sering kali, pelajar beranggapan bahawa terdapat beberapa nada dalam sesebuah sajak. Misalnya, nada romantis pada rangkap pertama dan nada sinis pada rangkap kedua. Anggapan ini kurang tepat. Hal ini demikian kerana hanya ada satu nada sahaja bagi sesebuah sajak.Terdapat lima nada sajak. Nada patriotik, nada melankolik, nada sinis, nada romantis, nada protes.

NADA PATRIOTIK ialah nada yang paling mudah dikenal pasti oleh pelajar. Mudah sahaja, kerana penyajak menggunakan idea dan perasaan yang mencintai negara, menentang penjajahan atau menggambarkan kasih dan bangganya kepada kemajuan negara.

NADA SINIS juga boleh dikenal apabila penyajak menyindir manusia atau mana-mana pihak dalam sesuatu isu tertentu. Jelasnya, penyajak berasa kurang puas hati terhadap mana-mana pihak tetapi tidak menggambarkan kemarahannya. Sebaliknya, unsur sindiran yang digunakan.

NADA PROTES pula dapat dikenal sekiranya penyajak marah dan menggunakan kata-kata yang menggambarkan rasa geram terhadap sesuatu isu atau pihak.

NADA MELANKOLIK jarang ditemui kini kerana penyajak akan meluahkan rasa sedih, pilu dan hiba dalam seluruh sajak. Biasanya, sajak yang dilahirkan berkaitan dengan isu kehilangan orang tersayang atau kekecewaan dalam percintaan.

NADA ROMANTIS merupakan nada yang paling lazim kerana nada ini terdapat dalam kebanyakan sajak iaitu sajak-sajak berkaitan kehidupan harian, kisah silam atau pengamatan penyajak terhadap alam atau manusia. Oleh sebab itu, nada sajak romantis kurang ditanya dalam peperiksaan.
Share:

14 ulasan:

  1. Fuck you bitch asshole dickhead cock sucker kunji sapperan pornstar tengok hentai Babi dial keling bontot hitam muka hitam macam bangla

    BalasPadam
    Balasan
    1. I can't understand what's your motive to comment like this. You even have audacity to say the words that are shouldn't be said. GROW UP PLEASE.
      YOU MAY THINK THAT SAYING THOSE WORDS ARE FUNNY BECAUSE YOU NEVER THINK BEFORE SPEAK.
      MOROVER, THIS IS THE SITE OF INFORMATION AND NOT THE SITE OF CURSING.

      Padam
    2. I hope you will fail your entire class as long u don't delete this nonsense. What an immature kid

      Padam
  2. Babinsial budak sebelah akid.PANCINGGGGGGGGG

    BalasPadam
  3. 🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🏻🖕🖕🖕

    BalasPadam
  4. Astaghfirullah ferguso
    Bersabar ferguso

    BalasPadam
  5. Hi...tq utk nota ini..tq sngt membantu sy..

    BalasPadam
  6. Hi...tq utk nota ini..tq sngt membantu sy..

    BalasPadam
  7. Sangat membantukan terima kasih

    BalasPadam
  8. thank youu untuk ilmu awak yerrr

    BalasPadam
  9. Haii, saya nak tnya, untk puisi Teromba guna nada apa yaa??

    BalasPadam

Popular Posts

Pages