Khamis, 11 Februari 2021

Kudup Perang - Tuah Sujana

Kupasan sajak

Kudup Perang - Tuah Sujana

Maksud setiap rangkap:

Rangkap

Maksud

1

Penyajak mengingatkan bahawa seseorang yang masih bergelar panglima perang akan sentiasa membuat kezaliman dan menyimpan perasaan dendam. Walau bagaimanapun, penyajak masih berterima kasih kerana berpeluang untuk menikmati kehidupan sambil mencari pahlawan sejati.

2

Penyajak sedar bahawa dia tidak sempat hidup pada zaman perbalahan dan penuh angkara. Oleh itu, dalam kekeliruan, penyajak tertanya-tanya akan orang yang membunuh pendusta.

3

Penyajak tidak mahu menyanjung Tuah sebagai pendekar paling gagah kerana kesetiaan Tuah yang tidak berbelah bahagi terhadap istana. Oleh itu, Tuah tidak akan bersikap saksama walaupun wujud pendustaan sehingga dia sanggup membiarkan kesengsaraan berlaku di kota.

4

Penyajak juga tidak menganggap Jebat sebagai pengkhianat kerana dia masih mengingati perjuangan Jebat dalam mempertahankan keadilan. Oleh itu, Jebat dianggap suci.

5

Penyajak sedar bahawa peperangan penuh dengan muslihat dan berita palsu yang menghapuskan kebenaran dan membenarkan yang salah. Perang juga membangkitkan keganasan dalam kehidupan yang damai. Justeru, usaha untuk memulihkan sisa-sisa kehidupan yang damai amatlah sukar.

6

Sehingga kini, masyarakat masih terus bertengkar untuk menentukan pahlawan sebenar antara Tuah dengan Jebat.

 

Tema

Sajak “Kudup Perang” bertemakan kepentingan kewibawaan dan ketokohan pemimpin dalam menerajui sesebuah organisasi.

 

Persoalan

(a) Peperangan hanya akan mewujudkan perasaan dendam sesama manusia.

(b) Usaha untuk mencari kebenaran tentang pahlawan dan pengkhianat yang sebenarnya.

(c) Kekeliruan dalam mengenal pasti orang sebenar yang telah membunuh pendusta.

(d) Sikap tidak mahu memuji dan berpihak antara Tuah yang setia dengan Jebat yang menuntut keadilan.

(e) Keadilan dan kesaksamaan selalu digugat oleh pendustaan.

(f) Peperangan menyemarakkan pelbagai dakyah palsu yang menghapuskan kebenaran.

(g) Peperangan membawa kepada kesengsaraan yang sukar dipulihkan.

 

Bentuk Sajak

(a) Terdiri daripada enam rangkap.

(b) Bilangan baris dalam setiap rangkap tidak sama. Rangkap pertama: sebelas baris, rangkap kedua: sepuluh baris, rangkap ketiga: sepuluh baris, rangkap keempat: enam baris, rangkap kelima: lapan baris, dan rangkap keenam: empat baris.

(c) Jumlah patah kata dalam setiap baris juga tidak sama, iaitu antara dua hingga enam patah kata dalam satu baris.

(d) Bilangan suku katanya antara empat hingga tujuh belas suku kata.

(e) Rima akhirnya ialah rangkap pertama: abcdefaggag, rangkap kedua: abcdedddfd, rangkap ketiga: abcdddddd, rangkap keempat: abcdbb, rangkap kelima: abccccdc, dan rangkap keenam: abaa.

 

Gaya Bahasa dan Keindahan Bunyi

(a) Bahasa klasik atau Sanskrit. Contoh: kesumat; keramat; perawan.

(b) Diksi atau pemilihan kata begitu indah dan berkesan.

Contoh: mengudupkan putik dendam; menumbuhkan kelopak rahsia; melekatlah selumbar sengsara.

(c) Hiperbola. Contoh: jari-jemari takdir; daerah angkara; selumbar sengsara; menjungkitkan amarah.

(d) Inversi. Contoh: sesekali turut direntakan daki pendusta (sepatutnya: daki pendusta sesekali turut direntakan).

(e) Metafora. Contoh: peta keadilan.

(f) Simile. Contoh: seperti perawan.

(g) Unsur alam. Contoh: putik; fajar; selumbar; bayu.

(h) Asonansi. Contoh: Memang kita tidak sempat menjenguk (perulangan bunyi vokal e).

(i) Aliterasi. Contoh: bercabang lalu bertemu bayu palsu (perulangan bunyi konsonan b).

 

Nada

Sajak “Kudup Perang” bernada patriotik.

 

Nilai

1) Keadilan –

Penyajak mengatakan bahawa pemimpin perang yang sedang berkuasa akan sentiasa membuat kezaliman dan menyimpan perasaan dendam. Walau bagaimanapun, penyajak masih bersyukur kerana berpeluang menikmati kehidupan sambil mencari-cari pahlawan sejati.

 

2) Rasional –

Penyajak sedar bahawa kita yang hidup pada zaman ini tidak berpeluang menjadi saksi pertelingkahan antara mereka. Perlbagai kekeliruan tentang kepahlawanan sebenar menyebabkan manusia tertanta-tanya tentang pemimpin sebenar yang benar-benar berkewibawaan mencipta sejarah.

 

3) Keberanian –

Penyajak tidak mahu menyanjung tuah sebagai pendekar paling gagah kerana kesetiaan tuah yang tidak berbelah bahagi terhadap istana. Oleh itu, Tuah tidak akan bersikap saksama walaupun adanya pendustaan sehingga sanggup membiarkan kesengsaraan berlaku di kota.

 

4) Keadilan –

Penyajak juga tidak menganggap Jebat sebagai sebagai pengkhianat kerana dia masih mengingati perjuangan Jebat mempertahankan keadilan. Namun, pengikut Jebat telah beranggapan bahawa Jebatlah pemimpin yang sebenar.

 

5) Keinsafan –

Penyajak menginsafi bahawa peperangan penuh dengan muslihat dan berita palsu yang menghapuskan kebenaran dan membenarkan yang salah. Perang juga membangkitkan keganasan dalam kehidupan yang damai. Oleh itu, usaha untuk membangunkan negara amatlah sukar.

 

 

Pengajaran

(a) Kita mestilah berani meluahkan perasaan dan hujah tentang sesuatu perkara yang benar.

 (b) Kita mestilah bijak memilih pemimpin yang benar-benar berkewibawaan dan memiliki ketokohan untuk menerajui

 (f) Kita mestilah adil dan saksama dalam segala perbuatan demi memastikan kesempurnaan sesuatu organisasi yang kita pimpin, sesebuah organisasi waima negara.

 (c) Kita mestilah menjadi seorang pemimpin yang berkewibawaan demi menjaga maruah diri dan keluarga.

 (d) Kita mestilah bertanggungjawab menyelesaikan segala tugasan yang diberikan kepada kita sebagai seorang pemimpin.

 (e) Kita mestilah amanah dalam usaha menjalankan tanggungjawab sebagai seorang yang memimpin sesuatu organisasi.


Share:

0 ulasan:

Catat Ulasan

Popular Posts

Pages