Ahad, 28 Februari 2021

Hipertensi - Illias Zaidi

 Kupasan Cerpen Hipertensi (Illias Zaidi)

Sinopsis Hipertensi

Aiman berehat di rumah banglo keluarganya yang terletak di lereng bukit yang sudah gondol akibat kerja-kerja penerokaan dan pembangunan tanah. Kemudian, cerita berkisar tentang peristiwa masa lalu yang ditempuhi sepanjang perjalanan hidup Aiman. Aiman teringat tentang Teori Graviti yang dicetuskan oleh Isaac Newton, saintis berbangsa Inggeris. Dalam sesi pengajaran subjek Sains pula, berlaku perdebatan idea antara Aiman dengan Cikgu Faridah sehingga suasana di dalam kelas itu menjadi riuh. Cikgu Faridah menggelarkan Aiman sebagai profesor disebabkan kepintarannya dan mempunyai daya berfikir yang tinggi. Dia juga lebih matang berbanding dengan rakannya yang lain.

Aiman teringat akan kisahnya sebagai anak sulung. Dia mempunyai dua orang adik perempuan, iaitu Fadilah Fatnin dan Azilah Atiqah. Ketika di rumah, Aiman selalu menyindir adik-adiknya yang kurang bijak menyelesaikan masalah matematik. Ketika menuntut di sekolah rendah, Aiman teringat perbuatannya yang selalu ponteng sekolah akibat berasa bosan dan jelak dengan silibus sekolah rendah yang dikatakan tidak setanding dengan daya pemikirannya yang cerdik pada waktu itu. Disebabkan Aiman dikurniakan daya berfikir yang tinggi, dia gemar menyakat kawan-kawannya yang agak lambat menyelesaikan latihan terutamanya mata pelajaran Matematik. Perbuatannya yang suka menyakat kawan-kawannya dan merayau di dalam kelas itu menyebabkan Aiman selalu ditegur oleh guru kelasnya. Beliau melaporkan perkara itu kepada ibu bapa Aiman. Bapa Aiman telah merotan Aiman pada bahagian pinggul sehingga lebam.

Aiman ponteng kelas kerana lebam pada pinggulnya masih belum hilang. Kesempatan itu digunakan oleh Aiman untuk berhalusinasi tentang dunia penerokaan sains angkasa lepas. Dalam imaginasinya itu, usia sedia adanya waktu itu ditambah sepuluh tahun. Sebatang pohon nyiur dara di penjuru banglonya diandaikan sebagai tempat berlepas ke angkasa dan sebuah kapal angkasa Soyuz. Sikap peliknya terhadap dunia penerokaan sains angkasa lepas dengan menjadikan pohon kelapa dara sebagai lokasi imaginasi telah diketahui oleh ibu bapanya. Kesudahannya, pinggul Aiman dirotan oleh bapanya lagi. Ibunya hanya mampu memprotes tindakan bapanya itu di dalam hati.

Aiman semakin galak membayangkan dirinya sebagai angkasawan yang telah diberi peluang mengikuti latihan intensif di bawah program aeroangkasa bersama dengan pihak Rusia. Aiman membayangkan dirinya sebagai angkasawan yang akan mendarat di bulan dengan menaiki kapal angkasa Soyuz dari Stesen Angkasa Antarabangsa. Aiman berpendapat bahawa dia perlu membuat kajian saintifik di Stesen Angkasa Antarabangsa itu terlebih dahulu sebelum dia meneroka bulan. Seterusnya, daya imaginasi Aiman semakin meluas apabila dia membayangkan dirinya berada di ruang udarakasa bulan tanpa udara. Dengan berpakaian lengkap sebagai angkasawan, dia dapat melihat ciri-ciri fizikal dan keadaan bulan yang sebenarnya.

Setelah Aiman meningkat remaja, daya imaginasinya terhadap dunia penerokaan sains angkasa lepas itu masih kuat. Keadaan tersebut menyebabkan bapanya yang tegas dan kasar itu sering kali menampar Aiman yang kuat berangan-angan sehingga menyebabkan dia menjadi gagap. Bagi mengatasi masalah Aiman yang gagap dalam pertuturan, ibu bapa Aiman telah membawa Aiman menjalani latihan intensif dan latihan terapi. Aiman terdengar suara ghaib yang mengajaknya agar berpijak di bumi yang nyata, iaitu melihat dirinya sendiri dalam kehidupan yang realiti dan lebih mendekatkan diri kepada Ilahi. Aiman beranggapan bahawa ibu bapanya tidak perlu membawanya untuk mengikuti latihan intensif dan latihan terapi itu. Akhirnya, Aiman sedar akan kesilapannya yang terlalu jauh berimaginasi lalu memanjatkan doa dan harapannya ke hadrat Ilahi.

 

Tema

Cerpen “Hipertensi” bertemakan keinginan yang tinggi dalam bidang sains angkasa sehingga menyebabkan Aiman Aqil membayangkan dirinya berada dalam suasana di angkasa.

 

Persoalan

(a)    Tanggungjawab ibu bapa terhadap anaknya.

(b)    Kebijaksanaan dalam menyelesaikan sesuatu perkara.

(c)     Rasional dalam membuat sebarang keputusan atau tindakan.

(d)    Pengorbanan seorang guru terhadap anak murid.

(e)    Impian dan angan-angan yang tidak kesampaian.

(f)      Perasaan dendam akibat kesalahan bapa pada masa lampau.

 

 

Watak dan Perwatakan

Aiman Aqil

(a)    Berumur hampir 20 tahun.

(b)    Berwajah agak cengkung dan memiliki jari-jemari tangan yang kurus runcing.

(c)     Anak sulung dan mempunyai dua orang adik perempuan, iaitu Fadilah Fatnin dan Azilah Atiqah.

(d)    Gagap, iaitu mulutnya ternganga lebar dahulu sebelum keluar kata-kata.

(e)    Mementingkan pengambilan makanan seimbang dan mengamalkan gaya hidup sihat.

(f)      Pintar dalam pelajaran terutamanya subjek Matematik dan Sains.

(g)    Menyimpan angan-angan untuk menjadi angkasawan seperti Neil Armstrong.

(h)    Gemar menyakat orang lain.

(i)      Suka memberontak dan marah-marah.

(j)      Menyimpan dendam terhadap kebengisan bapanya yang sering merotan dan menamparnya.

(k)    Insaf akan kesilapannya yang terlalu jauh berimaginasi lalu memanjatkan doa dan harapannya ke hadrat Ilahi.

 

Bapa Aiman

(a)    Bapa kepada Aiman Aqil, Fadilah Fatnin, dan Azilah Atiqah.

(b)    Bertugas sebagai jurutera mekanikal.

(c)     Dipanggil dengan gelaran “babah” oleh Aiman dan anak-anaknya.

(d)    Bertanggungjawab membesarkan tiga orang anaknya di sebuah rumah.

(e)    Pembengis dan garang.

(f)      Bapa yang penyayang.

(g)    Berusaha merawat masalah kegagapan anaknya dengan membawa Aiman menjalani latihan intensif dan terapi.

 

Ibu Aiman

(a)    Ibu kepada tiga orang anak, iaitu Aiman Aqil, Fadilah Fatnin, dan Azilah Atiqah.

(b)    Saintis dalam bidang geologi.

(c)     Bersifat penyayang.

(d)    Isteri yang taat dan patuh akan suami.

(e)    Tetap bersabar dengan sikap garang suaminya dalam mendidik anak-anak.

 

Cikgu Faridah

(a)    Guru Sains di sekolah Aiman.

(b)    Guru yang dedikasi.

(c)     Cepat marah.

(d)    Bijak melihat potensi murid.

 

Latar

Latar Tempat

(a)    Sekolah.

(b)    Rumah banglo Aiman.

(c)     Stesen Angkasa Antarabangsa.

(d)    Ruang udarakasa bulan.

(e)    Pohon kelapa dara di penjuru banglo.

 

Latar Masa

(a)    Waktu pagi.

(b)    Zaman sekolah rendah.

(c)     Zaman remaja.

 

Latar Masyarakat

(a)    Masyarakat yang bercita-cita tinggi.

(b)    Masyarakat yang bijak dalam pelajaran.

(c)     Masyarakat yang bekerja sebagai pendidik.

(d)    Masyarakat yang penyayang terhadap anggota keluarga.

(e)    Masyarakat yang bertanggungjawab terhadap penyakit anaknya.

(f)      Masyarakat yang bengis.

(g)    Masyarakat yang insaf akan kesilapan lalu.

(h)    Masyarakat yang berpendirian tegas dalam membuat keputusan.

(i)      Masyarakat pendendam yang masih mengingati kisah lalu.

 

Plot

Binaan Plot

(a)    Plot cerpen ini disusun mengikut kronologi.

(b)    Pengenalan – Aiman berehat di rumah banglo keluarganya. Banglo tersebut terletak di lereng bukit yang sudah gondol akibat kerja-kerja penerokaan dan pembangunan tanah.

(c)     Perkembangan – Aiman teringat tentang Teori Graviti yang dicetuskan oleh Isaac Newton, saintis berbangsa Inggeris itu. Dalam sesi pengajaran subjek Sains pula, berlaku perdebatan idea antara Aiman dengan Cikgu Faridah sehingga mencetuskan suasana riuh di dalam kelas itu. Cikgu Faridah menggelarkan Aiman sebagai profesor disebabkan kepintarannya, ketinggian daya berfikirnya, dan kematangannya berbanding dengan murid-murid lain.

(d)    Perumitan – Aiman teringat akan perbuatannya yang selalu ponteng sekolah kerana bosan dengan silibus sekolah rendah yang tidak setanding dengan daya pemikirannya pada waktu itu. Oleh hal yang demikian, Aiman gemar menyakat kawan-kawannya yang agak lambat menyiapkan latihan. Perbuatannya yang suka menyakat kawan-kawannya dan merayau di dalam kelas itu menyebabkan Aiman selalu ditegur oleh guru kelasnya. Beliau melaporkan perkara itu kepada ibu bapa Aiman. Akibatnya, Aiman dirotan oleh bapanya pada bahagian pinggul sehingga lebam.

(e)    Klimaks – Daya imaginasi Aiman terhadap dunia penerokaan sains angkasa lepas itu masih begitu kuat setelah Aiman meningkat remaja. Keadaan tersebut menyebabkan bapanya sering menampar Aiman yang kuat berangan-angan sehingga menyebabkan dia menjadi gagap. Bagi mengatasi masalah Aiman yang gagap, ibu bapa Aiman telah membawa Aiman menjalani latihan intensif dan latihan terapi.

(f)      Peleraian – Akhirnya Aiman sedar daripada imaginasi dan angan-angannya selama ini. Hal ini demikian kerana dia terdengar suara ghaib yang mengajaknya agar berpijak di bumi yang nyata, iaitu melihat dirinya dalam kehidupan yang realiti dan lebih mendekatkan diri kepada  Ilahi.

 

Teknik Plot

(a)    Teknik dialog. Contohnya, dialog antara Aiman dengan Cikgu Faridah berhubung dengan Teori Graviti yang diperkenalkan oleh Isaac Newton.

(b)    Teknik imbas kembali. Contohnya. Aiman teringat kembali kisahnya ketika belajar di sekolah rendah. Dia selalu ponteng sekolah dengan alasan berasa bosan dengan pengajaran guru di dalam kelas.

(c)     Teknik imbas muka. Contohnya, Aiman membayangkan dirinya sudah lulus dalam peperiksaan pada peringkat pengajian tinggi dengan memperoleh ijazah kelas pertama dalam bidang aeroangkasa.

(d)    Teknik monolog dalaman. Contohnya, Aiman bermonolog bahawa dia tidak akan berasa hairan dengan Teori Graviti yang diperkenalkan oleh Isaac Newton sekiranya dia lahir pada tahun yang sama dengan beliau.

(e)    Teknik pemerian. Contohnya, penulis memerihalkan keadaan Aiman sewaktu dia dilahirkan.

(f)      Teknik saspens. Contohnya, peristiwa percanggahan pendapat antara Aiman dengan Cikgu Faridah benar-benar menimbulkan perasaan ingin tahu dalam kalangan pembaca tentang penyelesaian pendapat mereka itu.

 

Gaya Bahasa

(a)    Bahasa Inggeris. Contoh: IQ; genius.

(b)    Inversi. Contoh: Keterujaan Aiman terus melonjak (sepatutnya: Aiman terus melonjak keterujaan).

(c)     Istilah sains angkasa lepas. Contoh: orbit; aeroangkasa; planet.

(d)    Metafora. Contoh: dedaun kemaafan; tasik hati; pentas halusinasinya.

(e)    Personifikasi. Contoh: Sang Suria memuncaki ubun-ubun; Keriangan sudah tercantas; Tamparan selalu singgah di pipiku.

(f)      Repetisi. Contoh: Tidak ada udara. Tidak ada air.

(g)    Simile. Contoh: terlompat-lompat macam beruk dan kera di bulan; seperti Si Luncai yang terjun dengan labu-labunya.

 

Nilai

(a)    Nilai kebijaksanaan. Contohnya, Aiman dapat menyelesaikan masalah matematik murid Tingkatan Lima walhal umurnya ketika itu baru lapan tahun.

(b)    Nilai kasih sayang. Contohnya, ibu Aiman amat menyayangi anak-anaknya, iaitu Aiman Aqil, Fadilah Fatnin, dan Azilah Atiqah.

(c)     Nilai belas kasihan/bersimpati. Contohnya, ibu Aiman berasa kasihan setiap kali melihat Aiman dirotan oleh suaminya.

(d)    Nilai dedikasi. Contohnya, Cikgu Faridah menerangkan Teori Graviti dengan bersungguh-sungguh kepada Aiman dan kawan-kawannya.

(e)    Nilai tanggungjawab. Contohnya, bapa Aiman berusaha merawat masalah kegagapan anaknya dengan membawa Aiman menjalani latihan intensif dan latihan terapi.

(f)      Nilai kesabaran. Contohnya, ibu Aiman bersabar dengan sikap garang suaminya dalam mendidik anak-anak terutamanya Aiman.

(g)    Nilai keinsafan. Contohnya, Aiman sedar akan kesilapannya yang terlalu jauh berimaginasi lalu memanjatkan doa dan harapannya ke hadrat Ilahi.

 

Pengajaran

(a)    Kita sepatutnya menyayangi anggota keluarga kita.

(b)    Kita hendaklah bijaksana dalam menyelesaikan sesuatu masalah.

(c)     Kita mestilah dedikasi dan amanah dalam melaksanakan tugas yang diberikan.

(d)    Kita perlu bertanggungjawab terhadap aspek kesihatan anggota keluarga.

(e)    Kita hendaklah bersabar apabila berdepan dengan masalah.

(f)      Kita mestilah rasional dalam melaksanakan sesuatu tindakan.

(g)    Kita harus mementingkan kebersihan mental dan fizikal untuk menjalani kehidupan yang sihat dan berkualiti.

Share:

0 ulasan:

Catat Ulasan

Popular Posts

Pages